onsdag 23 januari 2013

Färdtjänst på irrvägar



Färdtjänstens resenärer är beroende av att bilen kommer i tid och kör dit den ska. Region Skåne bör svara på berättigad kritik och gå de kommunpolitiker till mötes som nu kräver en kriskommission.

I topp på Region Skånes hemsida i går: "Nöjdare kunder för Skånetrafiken 2012". Och budskapet är att trots nedskärningar och prishöjningar har punkligheten ökat och kunderna blivit mer nöjda.
Det står i skarp kontrast mot missnöjet med en del av den verksamhet Skånetrafiken ansvarar för, nämligen färdtjänsten. Här finns resenärer som verkligen är beroende av att bilen kommer när den ska och kör dit den ska. Ofta har de inga andra möjligheter att kunna ta sig ut i samhället. Det gäller viktiga resor till skolor och sjukvård, till socialt umgänge och delaktighet. Men allt för ofta kommer alltså inte bilen när den ska och frustrerade chaufförer berättar om förvirrade bokningar. Så har det varit en längre tid, vilket är helt oacceptabelt. De kommunpolitiker som nu vill se en kriskommission har bra på fötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar